SPIRALEN OG DEN STÆDIGE BYGMESTER

af Nils Vest, filminstruktør, cand. polyt.

I sommer afsluttedes restaureringen af spiret på Vor Frelsers Kirke. Næsten fem års arbejde ligger bag, og en udgift på over 50 millioner kroner, for at redde spiret fra totalt forfald. Men nu er det færdigt og står og lyser i skinnende kobber med guld, helt som da det var nyopført i 1752.

Men hvorfor blev der bygget et sådant spir midt på Christianshavn? Et kunstfærdigt, dyrt og anderledes barokspir, opført mange år efter at barokken officielt var gået af mode.

Ingeniør og arkitekt

Spirets arkitekt, Lauritz de Thurah, blev født i Aarhus i 1706, som tredie søn af præsten Laurits Thura (de’et og h’et i slutningen af Lauritz’ navn kom til, da han i 1740 blev adlet). Få år senere flyttede familien til Ribe, hvor Thura senior udnævntes til biskop. Biskoppen underviste selv sine børn i hjemmet, og man ved, at han elskede sine sønner meget højt.

Men en dag kommer Frederik d. 4’ på besøg, og da han oplever et par yderst opvakte drenge, herunder Lauritz på kun 12 år, befaler han, at de straks skal sendes til militær uddannelse i København. Kongens ord er lov, så lige meget, hvor meget faderen end protesterer, skal Lauritz afsted, sammen med sin to år ældre bror Didrich (der senere blev søofficer og chefkonstruktør på Holmen).

Nu var militæret noget ganske anderledes dengang. Officersuddannelsen var også en kulturuddannelse, sprog og kunstnerisk skaben var højt prioriteret, og det var på Landkadetakademiet, at man uddannede ingeniører og arkitekter.

Men den unge Lauritz vil ikke nøjes med at være almindelig officer. Han vil ud i verden, ud og blive inspireret og opleve den store kunst. Og her møder vi for første gang den stædighed og udholdenhed, der er første forudsætning for hans senere succés.

Barok og rokoko

Thura udstationeres efter seks års kadettid ved Det Holstenske Ingeniørkorps i Rendsborg, som underkonduktør (svarende til sekondløjtnant). Her kommer kongen forbi, og efter at have overrakt majestæten en fornem tegning af Rendsborgs fæstningsværker får Thura efter anmodning lovet en studierejse sydpå. Men intet sker. Thura sender gentagne gange rykkerbreve. Uden resultat. Så konstruerer han i 1728 en model af en bro, som kunne spændes over en flod med stærk strøm, sender den til kongen i København. Dette skaber opmærksomhed, og efter flere prøver får han kongens store rejselegat for to år. Undervejs skal han opmåle og beskrive en række fæstningsværker og i øvrigt hvad der måtte have interesse for land og kongehus efter hjemkomsten. Og han rejser ud, over Tyskland og Østrig til Italien, hvor især den romerske højbarok fænger hans sind.

Det er også i Rom, at Thura møder Borromini’s arkitektur, herunder jesuitternes lille universitetskirke, San Ivo della Sapientia, lige bag Piazza Navona, med den spiralsnoede lanterne af sten på toppen. Den, som senere skal blive inspiration til et af Thurahs hovedværker.

Efter hjemkomsten til Danmark, over Frankrig, England og Holland, får Thura hurtigt store opgaver, med Det gule Palæ i Roskilde, Eremitagen og Hirschholm Slot i Nordsjælland som de væsentligste tidlige arbejder.

Allerede ved Eremitage-byggeriet kan man finde belæg for en af Thuras svage sider: Jagtslottet bliver mere end dobbelt så dyrt som planlagt. Han har svært ved at styre finanserne, både ved hoffets byggerier og i sine egne foretagender. Man kunne også kalde det, at han kan lide at slå ud med armene. For gennem resten af hans liv går det som et ledemotiv, at han bruger for mange penge. Samtidig er barokken et dyrt arkitektonisk udtryk, med søjler og guld og skulpturer. Det er også en af forklaringerne på, hvorfor rokokomoden slog så hurtigt igennem: Den var billigere. Her kunne købmænd og holdne borgere være med.

På dette tidspunkt, i 1735, træder en anden stor kunstner ind på den danske arkitekturscene: Nikolaj Eigtved. I modsætning til Thura, så kommer Eigtved fra små kår. Faderen var gartner på Skjoldnæsholm på Midtsjælland, og Eigtved har ved egen hjælp og dygtighed kæmpet sig frem fra menig til kaptajn og arkitekt ved det sachsiske hof. Selvom Eigtved er seks år ældre end Thura, har han lettere ved at følge med hofmoden. Han bliver snart kongens foretrukne arkitekt, mens Thura ser sig selv glide mere og mere i baggrunden.

Tilbud om et spir

I maj 1747 bliver Thurah imidlertid bedt om at assistere ved det planlagte byggeri af et nyt spir på Vor Frelsers Kirke på Christianshavn. Kirken, tegnet af den norskfødte arkitekt Lambert van Haven og færdig i 1696, havde i mange år savnet et rigtigt spir, da der ikke var råd til et sådant fra starten. Men sidst i 1740’erne er landet kommet økonomisk på fode igen. Man har en ældre tegning af et traditionelt barokspir liggende i skuffen, og det finder Magistraten, at ingeniørarkitekt Thurah lige så godt kan være konduktør på.

Men Magistraten har forregnet sig. Thurah er en fighter. Han er stadig Hofbygmester, selv om han har måttet afgive ansvarsområdet for Københavns kongelige bygninger til Eigtved. Og Thurah vil ikke bare stå som hjælper for en spirkonstruktion, han givet må have følt var forældet og småkedelig. Så han går direkte til kongen, bag om Magistratens ryg, hvilket vækker stor fortrydelse. Men det er Frederik d. 5., der har den afgørende stemme i beslutningen om spirbyggeriet.

I det tredie bind af Den Danske Vitruvius giver Thurah en yderst forenklet version af sagen:

Da jeg merkede at Hans Majestets Hensigt var, at give denne Kirke en helt særlig Prydelse, ... beflittede jeg mig paa at udfinde en Indretning, som ikke just var almindelig eller bekiendt. Jeg tog – som jeg rent ud tilstaar – min Idée af et Spir, som jeg i mine yngre Aar havde set i Rom, på den saa kaldte Chieza della Sapientia ...”

Hans forslag til et nyt spir er – lige som det romerske forbillede – af sten. Samtidige tegninger viser en lighed så stor, at det næsten må kaldes en kopi. Men der et stort problem: Thurahs forslag er næsten dobbelt så dyrt, som det oprindeligt foreslåede spir.

Eigtved melder sig nu hos Magistraten og foreslår, at spiret skal bygges af et billigere materiale, Norsk Fedtsten, i stedet for Thurahs foreslåede Bremersten. Men Thurah protesterer. Norsk Fedtsten er et alt for blødt materiale og desuden alt for tungt.

Majestæten udbeder sig betænkningstid. Thurahs nerver må have været på højkant. Han laver forsøg med både ild og vand for at bevise Bremerstenens fortræffelighed fremfor Eigtveds Fedtsten. Og han får medhold fra tidens førende matematiker og fysiker, professor J. F. Ramus. Og midt i det hele dør hans kone, Anna Rosenørn.

I november 1748, efter et helt års ventetid, kommer endelig kongens afgørelse: Bremersten. Og nu optræder et at de større mysterier i dansk arkitekturhistorie: Kun to måneder senere er konstruktionen af sten ændret til et spir af træ, beklædt med kobber. Og næsten tre gange så højt. Hvorfor dette skift sker, er der ingen dokumentation for. Alle relevante arkiver fra Magistraten er forsvundet, måske under en af Københavns senere bybrande. Thurah selv glider let og elegant hen over det. Han skriver, uden at nævne forandringerne, at...“...dette Dessein fandt strax Hans Kongl. Maitts. aller naadigste Approbation, og blev begyndt derpå at bygges i Foraaret Anno 1749.

Måske er det gået op for Thurah, at stenspiret var for tungt for selve tårnet, der har ret spinkle mure. Måske er det denne opståede indsigt, der har sat fuld fart på Thurahs fantasi og adrenalin, så han fra at lave en slags kopi pludselig, efter kun to måneder, ender med at have skabt et helt selvstændigt værk, i verdensklasse.

Spiret er bygget

Nu skulle Thurah da være glad? Nej, kort efter at byggeriet er gået i gang – i mellemtiden har han giftet sig igen, med en rig enke til herresædet Børglum oppe i Vendsyssel – rejser han væk fra hovedstaden. Som han selv udtrykker det:

“ ... år 1750 forlod jeg Sjælland og begav mig til mit Gods Børglum Kloster i Jylland i den Tanke dér at ende i Roelighed mit Liv, som formedelst mange fortrædelige Embeds-Forretninger og Fienders og Misunderes Efterstræbelser var bleven mig suurt og besværligt...

Han må først og fremmest have haft Eigtved i tankerne.

Eigtved dør imidlertid kun et par år senere, og Thurah vender hurtigt tilbage til tjeneste ved hoffet, selv om han tidligere har udtalt, at han vil ende sine dage på Børglum. Meget tyder på, at grunden til denne ændring af planerne skyldes, at han i 1754 er i akut pengenød – blandt andet har han gennemført en kostbar ombygning af klosterbygningen – for han har kort forinden solgt sin fornemme bogsamling på auktion.

I København får han et par hektiske år med videreførelse af Frederiksstadsprojektet omkring Amalienborg, men han oplever også, at barokken atter er ved at komme lidt på mode.

Et arbejde af klasse som spiret på Vor Frelsers Kirke får han imidlertid ikke lejlighed til at udføre. Han tegner et projekt til en ny Frederikskirke, med en stenkuppel i Michelangelo’sk stil. Det ville være blevet verdens største. Men nej, afslag.

Spiret var hans arkitektoniske svanesang. Et værk, opstået under de største vanskeligheder, som på suveræn vis dokumenterer en stædig kunstners fastholden af nogle værdier, han troede på helt ind i hjertet. Det er imidlertid også helt sikkert, at uden den ingeniørmæssige baggrund havde Thura næppe fået tilbudt opgaven. Samtidig var den medvirkende til at han kunne gennemføre de forsøg, der endte med at overbevise både konge og ude fra tilkaldt ekspertise, at hans valg af byggemateriale var den rigtige. Selv om det så endte med træ og kobber.

(slut)