UDEN STILLADSER, INGEN RESTAURERING

af Nils Vest

I årene 1992-95 er der foregået en af de helt store restaureringer i København: Den på spiret til Vor Frelsers Kirke på Christianshavn. Ingen forbipasserende har kunnet undgå at bemærke, hvorledes tårn og spiralspir har været omviklet af presenninger det meste af tiden. Flot og anderledes har det set ud, men alligevel foretrækker nok de fleste den rene vare. Det spir, vi ser nu, ligner helt det, der blev færdiggjort i 1752, med brun kobberoverflade og helt nye bladguldsbelægninger på Frelsermand, kugle og udsmykninger ned ad siden.

Men det hele starter og slutter med stilladserne. Uden stilladser, ingen restaurering. Opstillingen på Vor Frelsers Kirke var mere vanskelig end sædvanligt. Hele den bærende konstruktion bestod af nogle store jernprofiler, anbragt i korsform tværs igennem glughullerne højt oppe ved klokkespillet. Ikke noget med at starte nede på jorden, bortset elevatoren.

Da det hele var opstillet og presenningerne anbragt, kunne man på solrige dage i vinterhalvåret føle sig som i et drivhus. Lunt og hyggeligt. De dage, hvor presenningerne var slået til side, kunne man nyde udsigten over det gamle København. Og når der blæste, var det som at være ombord på et skib. Spiret bevægede sig, stilladset bevægede sig, presenningerne ruskede som på gamle sejlskibe. Så var det bare at håbe på, at stilladset var ordentligt forankret.

Som instruktør på dokumentarfilmen HIMMELSTIGEN, der blandt andet handler om det håndværksmæssige ved restaureringen, var det fornøjelse at mærke den flotte professionalisme, hele arbejdsholdet udviste. At kunne følge genopsætningen af Frelsermanden og kuglen, efter at de havde været på værksted, var som at følge en landsætning på Månen. “En centimeter op igen”, siger Carl Frederiksen i walki’en til kranføreren hundrede meter nede, i en af kæmpekranernes førerhuse. En centimer op glider kugle og figur. “To centimeter ned”, beder han om. Langsomt glider de ned igen. En præcision af den ufattelige. Der skal bare een forkert håndbevægelse til nede på maskinen, så kunne det hele ryge ned med fatale konsekvenser.

I filmen følger vi både nedhejsning og genopsætning af figur og kugle. Og vi mærker stemningen oppe på platformene, langt væk fra den almindelige verden. Stilladsdrengene og dem på arbejdsmaskinerne ses måske ikke så meget i det færdige resultat. Men uden deres præcisionsindsats og vovemod ved balancegangene højt over jorden var restaureringen ikke blevet af. Husk det!

 

{SÆRRUBRIK}:

NY DOKUMENTARFILM MED INDBYGGEDE MYSTERIER.

Den 20. november er der i Grand Teatret i København premiere på en dramatisk dokumentarfilm om spiret på Vor Frelsers Kirke på Christianshavn. Vi følger restaureringen af spiret, som det foregik i årene 1992-97 og vi får en forklaring på de mysterier, der gemmer sig bar den mærkelige spiralform. For det er da mærkeligt med den helt anderledes orientalske form, midt i det gamle, historiske København.

Filmen skal også vises i biografer udenfor København, lige som man må håbe, at den kommer i TV inden alt for længe.

Instruktøren hedder Nils Vest, og han er blandt andet kendt for sine dokumentarfilm om almindelige menneskers historie, herunder husmandsfilmen AF JORD ER DU KOMMET, fra 1983, og familiesagaen FEJEMANDEN OG FRIHEDEN, fra 1988, hvor man følger udviklingerne indenfor en slægt, der blev splittet i skæbneåret 1788 (beskrevet af FAGBLADET i 1988). Senere kom CHRISTIANIA, DU HAR MIT HJERTE, der blev sendt i TV i dette forår. Filmene kan lejes på Statens Filmcentral (senere Filminstituttet).

 

Billedtekster:

 

1 - Spiret i total, morgenlys, set fra 80 m højde.

I juli i år var spiret på Vor Frelsers Kirke på Christianshavn endelig færdigrestaureret, efter fem års arbejde. I dag, hvor kobberet endnu lyser brunt, får man samme oplevelse, som da det var færdigt i 1752.

 

2 - Oppe på en platform, kobbertækker i forgrunden.

På stille dage, udenfor presenningens beskyttende kappe, er opholdet i højderne ren nydelse. Forudsat man ikke lider af højdeskræk.

 

3 - Spiret omviklet af stillads, en del af presenningen er fjernet.

Efter at kugle og Frelsermand er kommet op og dele af presenningen fjernet, står spiret som et sejlskib, hentet ud af et eventyr.

 

4 - Stilladsarbejder ved at montere dele af stillads.

Cirka hundrede meter over jorden. Klar i hovedet, sikker på hænderne. Arbejdet er mest for folk, der fra små har kunnet lide at klatre i høje træer. Enhver fejl ved monteringen kan ende med dødelig udgang.

 

5 - Guldkugle og mand med mave

“Hvis er størst ?”

 

6 - Set fra jorden, kæmpekran hiver tværbjælke ud fra tårnhul.

Afslutningen af stilladsarbejdet. De store tværdragere hives ud fra hullerne ved klokkespillet. Det gøres ved at der fastgøres en jernprofil magen til den fastsiddende, så de to ender støder mod hinanden. De fæstnes i samlingen, krankrogen fastgøres på den nye midte, og så trækkes der ud, forsigtigt, forsigtigt. Der skal kun en eneste forkert bevægelse til, så kan det ende med en katastrofe. Først dag blev arbejdet stoppet på grund af for kraftig vind. Andendagen lykkedes det.

 

7 - Mand i kranens førerhus

Per Rasmussen har mange års erfaring med store kraner.

 

8 - Frelsermand på kugle, med stillads nedenunder.

En gang var spiret på Vor Frelsers Kirke det højeste i København, lige indtil år 1905, hvor Rådhustårnet overhalede det med et par meter. Folk kunne fra starten i 1752 få lov til at bestige det, hvilket bidrog kraftigt til populariteten..

FAGBLADET nr 36, s. 18-19 nov. 97

(slut)