En film af Nils Vest

(Anmeldelse i ARKITEKTEN nr 3/2006):

Erik Hansen om Marmorbroen

af Michael Varming - Arkitekt, filminstruktør.

Filminstruktøren Nils Vest har lavet en ekstremt god dokumentarfilm om Erik Hansen, som fortæller om Marmorbroens fornyelse.

- - - - - - - - -

Det er sådan en underlig tid vi lever i. Det er som om omhu får lavere og lavere prioritet. Gamle håndværk dør ud og afløses af IT og rationalisering ind til benet. Tid er blevet en mangelvare. Alt skal helst være færdigt før det er begyndt. Var det ikke for Real Dania-fondet Fonden Realdania, ville Rådvad-centret være lukket, og dermed ville basisdisciplinerne for bygningsrestaurering simpelthen forsvinde.

Og så har Staten altså alligevel tid og råd til at få restaureret Marmorbroen efter alle kunstens regler. Og et par statsinstitutioner har bidraget til at denne film blev lavet.

Jamen der er da endnu meget at være taknemmelig over!

I filmen, der er på 27 minutter (DVD / VHS), gør Erik Hansen rede for Marmorbroens tilblivelseshistorie og den tilstand den var i før restaureringen: helt forfærdeligt ætset bort af syreregn m.m., men billedhuggeren Utzon-Frank havde Gud være lovet for mange år siden fået gennemført, at der blev taget afstøbninger af broens og pavillonernes ornamenter, så man kunne genhugge nye sandstensfigurer. Erik Hansen - "arkæolog-arkitekt M.A.A." - havde det overordnede ansvar for det store projekt, og det er blevet så flot! Han fortæller stille og roligt, meget lavmælt men uhyre fængslende. En forelæsning "i den gamle stil" som ellers er ved at være helt yt nu om dage. Instruktørens og fotografens tilstedeværelse anes ikke i filmen - en stor sjældenhed for tiden, hvor den slags folk plejer at trænge sig på med spidsfindige spørgsmål til den interviewede og med håndholdte kameraer og åndssvage, spektakulære billedvinkler. Her er det lutter rolige optagelser på stativ. Pæne billeder. Fin klipning. Ingen udenomspjat, bare budskabet frem på en god og ordentlig måde - velgørende!

Anders Koppel har skrevet indlednings- og afslutningsmusikken, den er fin: en hurtig, lidt Scarlatti-agtig klaversonate med et ganske lille, moderne anstrøg. Dygtigt!

Tak for den film! Den kan anbefales på den varmeste!

EHopmalerHK3026